Jméno: Petr Liška
Název firmy: Fox Games s.r.o.
Pozice ve firmě: zakladatel a jednatel
Obor podnikání: vývoj a distribuce vzdělávacích deskových her
Počet zaměstnanců ve firmě: externí spolupráce s grafiky, IT či odborníky na vzdělávání
Kraj: Kraj Vysočina

Co Vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval/a svou firmu?

Myslím, že sklony k podnikání jsem měl od mala. Hrozně rád jsem si hrál "na obchod", na základní škole "kšeftoval" s hokejovými kartičkami a na střední se motal kolem organizace každé akce, které se naše třída účastnila. Vždycky jsem si říkal, že bych rád měl "nějakou" svou firmu. A když má člověk něco v hlavě, tak se příležitost vždycky ukáže. Pak už jen záleží, jestli tu příležitost využijete. Firma Fox Games vznikla proto, aby vrátila do českých škol názornost, praktičnost a především radost z učení - a to jak na straně žáků, tak učitelů. Tvoříme a přivádíme na trh originální deskové hry, které jsou využívány především jako didaktické pomůcky na základních a středních školách.

Primárně vyvíjíme hry s tematikou ekonomické či finanční gramotnosti, ale na základě poptávky se nejspíš brzy vrhneme i do dalších témat. Na vývoji her vždy spolupracujeme s odborníky na oblast vzdělávání a s experty na danou problematiku. Věříme, že propojení emocí s učením je správná cesta, jak u dětí současně rozvíjet odbornost i myšlenkové procesy a tím je připravovat na budoucí život.

Co vám na začátku podnikání pomohlo a co vám naopak komplikovalo život?

Myslím, že mi nejvíc pomohlo a zároveň komplikovalo život nastavení vlastní hlavy. Ať už to bylo u mého prvního podnikání či Fox Games, ze začátku jsou nejdůležitější emoce. Nadšení, přesvědčení a víra v úspěch. Tohle všechno dává sílu, když ještě nemáte zkušenosti, výsledky, ani čísla. Naopak život vám komplikují pochyby, strach z neznáma. Taková ta klasická otázka: "Co když se to nepovede?" nebo "Co tomu řeknou lidi?". Myslím, že tyto otázky už zničily nejeden fantastický projekt.

Co považujete za svůj největší úspěch?

I když se nám povedlo vyhrát regionální kolo soutěže T-Mobile Rozjezdy (což je podle mě velký úspěch), za největší dosavadní úspěch považuji oficiální vydání první hry "Cesta životem". Že jsem se nenechal tři roky odradit a neustále hledal skulinky, jak tu hru dostat ven. I když to několikrát vypadalo absolutně beznadějně, nakonec jsem tu cestu našel a dneska hra úspěšně funguje nejenom ve školách. To je nejspíš můj dosavadní největší úspěch.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna?

Plány mám velké a hodlám je realizovat :-) Chci, aby se Fox Games stala synonymem pro propojení zábavy s učením. Chci dosáhnout toho, aby každé sehrání našich her znamenalo, že se dítě naučí něco nového, že si otevře obzory či že se "jenom" zamyslí. Zkrátka aby ho každá hra připravovala na to, co ho v budoucnu čeká. Chceme se stát firmou, která vyvíjí deskovky pro lepší budoucnost. A to nejenom v České republice.

Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval/a?

Nerozhodnosti. Dříve, když jsem řešil nějakou věc nebo novou příležitost, jsem často přemýšlel a promýšlel různé varianty, ať už dobré či ty nejhorší. Tím jsem trávil spoustu času úvahami nad scénáři, které se z větší části nikdy nevyplnily. Dnes už se nebojím rozhodnout. Buď se rozhodnu správně (což je super) a nebo špatně (což je taky super, protože chybami se člověk učí). Nejhorší je nerozhodnout se. To paralyzuje byznys, osobní růst a vlastně i celý život.


Tento příběh byl vytvořen za spolupráce s xPORT VŠE Business Accelerator, jejímž je tento startup členem.