Kde najít finance pro svůj startup? Druhů financování existuje mnoho. Od crowdfundingu, přes venture capital, angel investory až po granty a dotace. Cest k dosažení financí je spousta. Jaká jsou ovšem jejich specifika a proč je potřeba znát svůj produkt?

  • Crowdfunding

Crowdfunding je stále populárnějším způsobem získávání finančních prostředků pro startupy. Jeho fungování je totiž jednoduché. Startup zveřejníte na online platformě, jako například StartEnginefundlift nebo SeedInvest Technology, a zájemci z řad veřejnosti vám potom mohou přispět určitým finančním obnosem. Co jim můžete na oplátku nabídnout? To už záleží na povaze vašeho startupu. Existuje mnoho druhů crowdfundingu, ale nyní si představíme čtyři základní: Reward-based, fungující na sytému odměn a výhod odvíjejících se například od financované částky, Equity-based, kde nabídnete investorům určitý podíl startupu, Debt-based, kde finance fungují jako půjčka, a na závěr Donation-based, který se nejčastěji pojí s charitativními účely.

  • Angel investoři

V případě, že má váš startup vysoký potenciál růstu, můžete mít štěstí a v rámci některé networkingové akce, jako třeba Startup Night, narazíte na angel investora. Kdo to je? Angel investor je většinou prvním “institucionálním” investorem do startupového projektu. Buď investuje sám nebo ve spojení s dalšími investory (tzv. syndikáty) částky, které se pohybují v rozmezí 1-5 milionů korun. Do startupu investuje v jeho počáteční fáze, často již ve fázi nápadu. Ačkoli se jedná o strategického investora, měl by vystupovat spíše v roli poradce a mentora než řídit běžný chod firmy. Poskytne vám finanční prostředky výměnou za podíl v startupu, případně jinou formu návratnosti. Výhodou také je, že sebou investoři kromě  financí mohou přinést i své know-how a znalosti z oblasti, ve které působí. Můžete tedy získat nejen finance, ale také cenný mentoring a síť nových kontaktů, proto se tento způsob často označuje jako “smart money”.

Abyste zvýšili své šance na získání tohoto typu investora, je dobré mít opět přehled ve vašich “číslech”, pozici na trhu a dalších souvisejících tématech. Pokud vše vyjde a rozhodnete se spolupracovat, pak už vám zbývá nastavit jen smlouvu o spolupráci. Ta se bude odvíjet od vzájemných požadavků. Ovšem dejte si pozor, ať “nerozdáte” příliš velkou část podílu ve svém startupu nebo firmě. Prvotní investice by měla pohybovat v rozmezí 10 až 20 %, ale ne více. Větší podíl by do budoucna mohl působit problémy při získání dalšího kola investice. 

Celý článek a další zajímavé informace nejen ze světa start upů naleznete zde