V letních měsících se posouváme od průmyslu k přírodě, k farmám a zemědělcům, tj. k lokálním producentům a bio-producentům. O dronech v zemědělství, robotickém dojení, satelitem řízených kombajnech či strojích s hnojivy samozřejmě už asi slyšel nebo četl kde kdo, ale už jste slyšeli o textujícím dobytku, žvejkometru, chytrých včelínech nebo chytrých kurnících?

Za největší problém exportu české podniky považují kurzy a kurzové riziko. Podle exportního výzkumu, který si nechaly již popáté zpracovat CzechTrade a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) exportéři letos vnímají jako riziko i rostoucí ceny dopravy. Od státu naopak požadují daňovou a administrativní podporu.

Zajímavé informace o proměnách a současné situaci na vybraných trzích se dozvíte z rozhovorů a článků nejen od ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade v Johannesburgu, Lagosu či v Casablance. Na stránkách nejnovějšího vydání magazínu TRADE NEWS se například dočtete, proč je Nigérie pro obchod jako stvořená, čím je fascinující a jaký potenciál skýtá JAR, jaké obchodní příležitosti nabízí Maroko pokročilým exportérům i začátečníkům nebo jak se s africkými trhy vypořádali úspěšní exportéři – společnosti Hamé a Elmet. 

Pouhých 10 % malých a středních podniků (MSP) má plně automatizovanou výrobní linku. Čtvrtina firem plánuje do 5 let robotizovat výrobu, ale největší brzdou pro jejich digitalizaci se stává nedostatečně kvalifikovaná pracovní síla. Do automatizace a robotizace zatím investuje jen 22 % malých a středních firem. Tyto výsledky přináší průzkum agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) k tématu digitalizace průmyslu, které je jedním ze šesti hlavních témat AMSP ČR v rámci Roku digitálního podnikání 2019. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v návaznosti na téma digitalizace průmyslu v rámci konference dne 18. června 2019 v Praze.

AMSP ČR uspěla ve velmi náročné výzvě MPSV č. 110 a získala dotační projekt na vzdělávání zaměstnanců svých členů. Nabízíme Vám proto možnost zapojení se do vzdělávacího projektu realizovaného ve výzvě 110 - „Učením rosteme". Vzdělávání je 100% hrazeno z dotačních prostředků.

V průběhu posledních pěti let se podnikání žen vyznačuje stoupajícím trendem. Jejich počet stoupl o více než 10 tisíc na celkem 735 005 žen podnikatelek s 962.343 živnostenskými oprávněními; přírůstek roku 2018 je o 35 % vyšší, než přírůstek roku 2017. Podobně dynamicky vzrůstá i počet podnikatelů. Ženy nejčastěji podnikají v obchodu, stavebnictví, výrobě a profesních, vědeckých a technických činnostech. Své firmy soustřeďují v okolí větších městech. Vyplývá to ze srovnávací analýzy, kterou Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) každoročně připravuje v rámci dlouhodobého projektu „Podnikavá žena“. Data poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Vyplatí se malým a středním podnikům digitalizovat výrobu? V 70. letech kolovala v Německu jako vtip otázka, co je nejrychlejší a nejspolehlivější metoda, jak poslat malou firmu do konkurzu. Správná odpověď nebyla alkohol, ženy nebo herní vášeň, ale nasazení výpočetní techniky. Firmy jako např. Nixdorf přemlouvaly podnikatele k nasazení výpočetní techniky bez schopnosti pomoci se systémovou analýzou a při optimalizaci procesů ve firmě. Toto vedlo hlavně ke zvýšení provozních nákladů a personálu bez zásadního vlivu na produkci a ziskovost.

Šest z deseti podnikatelů ve službách si dokáže něco konkrétního spojit s pojmem chytrá služba. Nejčastěji zmiňují ulehčení práce a komunikace. Mezi nejvyužívanější moderní technologie patří online rezervace, online objednávky, sociální média nebo cloudové služby. Téměř polovina subjektů má profil na sociálních sítích, které využívají na propagaci, akvizici a komunikaci. Pouze pětina poptávek zatím přichází prostřednictvím internetu. Jako nejdůležitější cílovou skupinu za 5 let vnímají podnikatelské subjekty ve službách firemní zákazníky, mladé lidi do 25 let a seniory.

Už jste slyšeli o facebookové skupině AKTIVNÍ STUDENTI? Skupina, čítající přes 1700 členů, má za cíl předávat ostatním studentům know-how, sdílet nejrůznější aktivity, kterých se mohou studenti zúčastnit a také sdílet jejich příběhy. Na těchto příbězích byla ostatně skupina i vybudována. Vlastní know-how však není bezedné a vědí, že existují lidé s mnohem většími zkušenostmi a znalostmi, kteří mají studentům co předat. Proto rozjeli sérii livestreamů, do kterých zvou zajímavé inspirativní osobnosti, s nimiž poté probírají témata relevantní pro studenty.

Dvě generace se musí shodnout, aby nastal pokrok. Tato klíčová myšlenka vyplývá z hlavních zjištění letošního dubnového průzkumu agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), který proběhl formou hloubkových rozhovorů s nástupníky v rodinných firmách. Zveřejněním průzkumu tak startuje další ročník soutěže o nejlepší rodinné firmy „Equa bank Rodinná firma roku“, který organizuje AMSP ČR již 8. rokem s cílem ocenění a zviditelnění malých a středních rodinných firem.