Turecká ekonomika nabízí celou řadu dobrých příležitostí pro české firmy. Turecko se snaží v maximální možné míře přitáhnout zájem zahraničních investorů a za tímto účelem má zaveden poměrně rozsáhlý systém investičních pobídek. Zřízena je rovněž řada technologických parků a průmyslových zón s podporami pro malé a střední podniky. Vyplývá to z aktuální analýzy investičních a obchodních aktivit mezi Českou republikou a Tureckou, kterou zpracovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR). Analýza se váže k aktuální návštěvě místopředsedy vlády a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka v Turecku, kterou AMSP ČR vítá.

Osm z deseti dotázaných podnikatelských subjektů v zemědělství si dokáže pojem digitální zemědělství spojit s konkrétní činností. Stejné množství respondentů také využívá moderní technologie. Ty nejčastěji nahrazují chybějící lidskou pracovní sílu nebo těžkou fyzickou práci. Do robotizace a digitalizace však investuje zatím jen 20 % zemědělců. Tyto výsledky přináší průzkum agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) k tématu digitalizace zemědělství, které je jedním ze šesti hlavních témat AMSP ČR v rámci Roku digitálního podnikání 2019. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v návaznosti na téma Farma 4.0 v rámci nadcházejícího mezinárodního agrosalonu Země živitelka 2019 probíhajícího ve dnech 22.-27. srpna v Českých Budějovicích.

„Založit si malou či střední firmu jen proto, že chce hodně peněz a krásná nová auta, není zrovna ideální myšlenka. Hlavně musíte vědět, co chcete udělat a změnit,“ říká v rozhovoru pro E15 Zdeněk Tomíček, místopředseda představenstva pověřený vedením Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, partner advokátní kanceláře CEE Attorneys a člen porty projektu Komerční banky Nastartujte se.

Díky počítačům dnes můžeme spoustu věcí vyřídit, aniž bychom vytáhli paty z kanceláře nebo domu. Na internetu si objednáváme jídlo, nejnovější módní výstřelky, nebo „chatujeme“ s kolegy, kteří sedí jen několik kroků od nás. Moderní způsob života nás vede k tomu, že se méně hýbeme. Patříte i vy mezi ty, kteří dlouhé hodiny vysedávají v práci a na cvičení jim nezbývá čas? Pak vám přinášíme několik tipů, jak se protáhnout přímo u vašeho pracovního stolu!

Vážení a milí čtenáři, léto je v plném proudu a zemědělci neví, kam dřív skočit. Ale my, co zemědělci nejsme, se na nejšikovnější z nich můžeme podívat v letním TV speciálu AMSP ČR a České televize „Toulavá kamera - Za rodinným stříbrem“, a to každý pátek v 18:25 před Událostmi na ČT1 či v repríze hned v sobotu dopoledne. Zrovna v pátek 19. července jsme představili rodinnou farmu Zámečníkových „U Stromovouse“, kde Pepa Maršál pomáhal s přípravou kozího sýra. Farma získala i ocenění Regionální potravina za svůj Jesenický bochník. Jeho výroba je úplná věda, i proto se zakladatel farmy přihlásil na Vyšší odbornou školu potravinářskou v Kroměříži.

Na jaře iniciovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků CR (AMSP ČR) Živnostenský balíček, který míří na zjednodušení podnikání drobných živnostníků. Součástí balíčku je Jeden paušální odvod, jímž by OSVČ získaly možnost se prostřednictvím jedné paušální platby zbavit povinnosti přiznávat na třech různých formulářích daň z příjmu, sociální pojistné a zdravotní pojistné. Ministerstvo financí nyní zahájilo práce na návrhu takového zákona, díky kterému by se zjednodušily zmíněné odvodové povinnosti a snížila administrativa OSVČ, jejichž roční příjem nepřekročí 1 mil. Kč. AMSP ČR zmapovala názor živnostníků k zavedení paušální daně v navrhované podobě.

Již čtvrtým rokem za sebou produkuje AMSP ČR jeden z nejsledovanějších letních seriálů České televize ve formátu Toulavé kamery. V roce 2016 to byly „Toulky za cechy a řemesly“, v roce 2017 „Toulavá kamera na venkově“ a v loňském roce „Toulavá kamera za rodinným stříbrem“.

Za největší problém exportu české podniky považují kurzy a kurzové riziko. Podle exportního výzkumu, který si nechaly již popáté zpracovat CzechTrade a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) exportéři letos vnímají jako riziko i rostoucí ceny dopravy. Od státu naopak požadují daňovou a administrativní podporu.

Zajímavé informace o proměnách a současné situaci na vybraných trzích se dozvíte z rozhovorů a článků nejen od ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade v Johannesburgu, Lagosu či v Casablance. Na stránkách nejnovějšího vydání magazínu TRADE NEWS se například dočtete, proč je Nigérie pro obchod jako stvořená, čím je fascinující a jaký potenciál skýtá JAR, jaké obchodní příležitosti nabízí Maroko pokročilým exportérům i začátečníkům nebo jak se s africkými trhy vypořádali úspěšní exportéři – společnosti Hamé a Elmet. 

Pouhých 10 % malých a středních podniků (MSP) má plně automatizovanou výrobní linku. Čtvrtina firem plánuje do 5 let robotizovat výrobu, ale největší brzdou pro jejich digitalizaci se stává nedostatečně kvalifikovaná pracovní síla. Do automatizace a robotizace zatím investuje jen 22 % malých a středních firem. Tyto výsledky přináší průzkum agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) k tématu digitalizace průmyslu, které je jedním ze šesti hlavních témat AMSP ČR v rámci Roku digitálního podnikání 2019. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v návaznosti na téma digitalizace průmyslu v rámci konference dne 18. června 2019 v Praze.