Je zakládajícím partnerem mezinárodní advokátní kanceláře CEE Attorneys. Zaměřuje se na oblast soudních sporů a arbitráží, pracovního práva a poradenství v oblasti práva obchodních korporací. V současnosti je pověřen vedením Asociace malých a středních podnikatelů, kde je jejím dlouholetým místopředsedou. Říká, že malé a střední podnikání je páteří každé správně fungující ekonomiky.

Jak hodnotíte malé a střední podnikání v ČR?

Malé a střední podnikání je páteří každé správně fungující ekonomiky. V České republice představují malé a střední podniky více než 99 procent všech firem. Mikropodniků je pak z nich více než 95,5 procenta. Živnostníků je tu více jak milion. Podíváme-li se na tato čísla, je zřejmé, že je potřeba se malému a střednímu podnikání systematicky věnovat a neustále ho podporovat. Tento segment je s ohledem na nižší finanční a personální zdroje citlivější na byrokracii a administrativu. Pouze adaptace na nové předpisy v uplynulých pěti letech pak stála tyto podnikatele desítky tisíc. Problematická je také mnohdy nešťastně zvolená a nedostatečná komunikace ze strany státu. Absentuje jasné vysvětlení, proč jsou některé povinnosti nutné a co a komu vlastně přináší. Nejhorší pak je, že plno povinností je opravdu zbytečných. Nechci však jen kritizovat. Albert Einstein byl přesvědčen, že uprostřed každého problému se nachází příležitost. Myslím, že i s ohledem na stávající stav ekonomiky máme nyní ideální příležitost měnit právní a podnikatelský systém k lepšímu. Budu dělat maximum proto, aby k tomu pomohla i AMSP ČR. Role podnikatelských spolků a asociací je přeci podstatná zejména v tom, že se státem pravidelně komunikuje a vytváří neustálý tlak, aby k pozitivním změnám pro podnikatele docházelo. Naše cíle nejsou malé, ale také nejsou utopistické.

A podnikání obecně?

Co se týče celkového podnikání v ČR, myslím, že si nevedeme vůbec špatně. Máme velmi šikovné lidi, kteří se nebojí realizovat své nápady a jsou úspěšní i v mezinárodním srovnání. Nedávno jsem četl jsem novou strategii RVVI prezentovanou pod sloganem „The Country for the Future.“ Pokud se podaří alespoň polovina realizovat, bude to úspěch a posune nás to hodně dopředu. Věřím, že se postupně změní i naše myšlení a začneme o naší zemi uvažovat, jako o zemi, ve které má smysl budovat hodnoty pro budoucnost.


Pokračování rozhovoru najdete na https://www.ekonomickymagazin.cz/2019/05/detske-videni-sveta-je-uzasne-a-muzeme-se-z-nej-hodne-ucit/