Vážení a milí čtenáři, léto je v plném proudu a zemědělci neví, kam dřív skočit. Ale my, co zemědělci nejsme, se na nejšikovnější z nich můžeme podívat v letním TV speciálu AMSP ČR a České televize „Toulavá kamera - Za rodinným stříbrem“, a to každý pátek v 18:25 před Událostmi na ČT1 či v repríze hned v sobotu dopoledne. Zrovna v pátek 19. července jsme představili rodinnou farmu Zámečníkových „U Stromovouse“, kde Pepa Maršál pomáhal s přípravou kozího sýra. Farma získala i ocenění Regionální potravina za svůj Jesenický bochník. Jeho výroba je úplná věda, i proto se zakladatel farmy přihlásil na Vyšší odbornou školu potravinářskou v Kroměříži.

Na jaře iniciovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků CR (AMSP ČR) Živnostenský balíček, který míří na zjednodušení podnikání drobných živnostníků. Součástí balíčku je Jeden paušální odvod, jímž by OSVČ získaly možnost se prostřednictvím jedné paušální platby zbavit povinnosti přiznávat na třech různých formulářích daň z příjmu, sociální pojistné a zdravotní pojistné. Ministerstvo financí nyní zahájilo práce na návrhu takového zákona, díky kterému by se zjednodušily zmíněné odvodové povinnosti a snížila administrativa OSVČ, jejichž roční příjem nepřekročí 1 mil. Kč. AMSP ČR zmapovala názor živnostníků k zavedení paušální daně v navrhované podobě.

Již čtvrtým rokem za sebou produkuje AMSP ČR jeden z nejsledovanějších letních seriálů České televize ve formátu Toulavé kamery. V roce 2016 to byly „Toulky za cechy a řemesly“, v roce 2017 „Toulavá kamera na venkově“ a v loňském roce „Toulavá kamera za rodinným stříbrem“.

Za největší problém exportu české podniky považují kurzy a kurzové riziko. Podle exportního výzkumu, který si nechaly již popáté zpracovat CzechTrade a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) exportéři letos vnímají jako riziko i rostoucí ceny dopravy. Od státu naopak požadují daňovou a administrativní podporu.

Zajímavé informace o proměnách a současné situaci na vybraných trzích se dozvíte z rozhovorů a článků nejen od ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade v Johannesburgu, Lagosu či v Casablance. Na stránkách nejnovějšího vydání magazínu TRADE NEWS se například dočtete, proč je Nigérie pro obchod jako stvořená, čím je fascinující a jaký potenciál skýtá JAR, jaké obchodní příležitosti nabízí Maroko pokročilým exportérům i začátečníkům nebo jak se s africkými trhy vypořádali úspěšní exportéři – společnosti Hamé a Elmet. 

Pouhých 10 % malých a středních podniků (MSP) má plně automatizovanou výrobní linku. Čtvrtina firem plánuje do 5 let robotizovat výrobu, ale největší brzdou pro jejich digitalizaci se stává nedostatečně kvalifikovaná pracovní síla. Do automatizace a robotizace zatím investuje jen 22 % malých a středních firem. Tyto výsledky přináší průzkum agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) k tématu digitalizace průmyslu, které je jedním ze šesti hlavních témat AMSP ČR v rámci Roku digitálního podnikání 2019. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v návaznosti na téma digitalizace průmyslu v rámci konference dne 18. června 2019 v Praze.

AMSP ČR uspěla ve velmi náročné výzvě MPSV č. 110 a získala dotační projekt na vzdělávání zaměstnanců svých členů. Nabízíme Vám proto možnost zapojení se do vzdělávacího projektu realizovaného ve výzvě 110 - „Učením rosteme". Vzdělávání je 100% hrazeno z dotačních prostředků.

V průběhu posledních pěti let se podnikání žen vyznačuje stoupajícím trendem. Jejich počet stoupl o více než 10 tisíc na celkem 735 005 žen podnikatelek s 962.343 živnostenskými oprávněními; přírůstek roku 2018 je o 35 % vyšší, než přírůstek roku 2017. Podobně dynamicky vzrůstá i počet podnikatelů. Ženy nejčastěji podnikají v obchodu, stavebnictví, výrobě a profesních, vědeckých a technických činnostech. Své firmy soustřeďují v okolí větších městech. Vyplývá to ze srovnávací analýzy, kterou Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) každoročně připravuje v rámci dlouhodobého projektu „Podnikavá žena“. Data poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Vyplatí se malým a středním podnikům digitalizovat výrobu? V 70. letech kolovala v Německu jako vtip otázka, co je nejrychlejší a nejspolehlivější metoda, jak poslat malou firmu do konkurzu. Správná odpověď nebyla alkohol, ženy nebo herní vášeň, ale nasazení výpočetní techniky. Firmy jako např. Nixdorf přemlouvaly podnikatele k nasazení výpočetní techniky bez schopnosti pomoci se systémovou analýzou a při optimalizaci procesů ve firmě. Toto vedlo hlavně ke zvýšení provozních nákladů a personálu bez zásadního vlivu na produkci a ziskovost.

Šest z deseti podnikatelů ve službách si dokáže něco konkrétního spojit s pojmem chytrá služba. Nejčastěji zmiňují ulehčení práce a komunikace. Mezi nejvyužívanější moderní technologie patří online rezervace, online objednávky, sociální média nebo cloudové služby. Téměř polovina subjektů má profil na sociálních sítích, které využívají na propagaci, akvizici a komunikaci. Pouze pětina poptávek zatím přichází prostřednictvím internetu. Jako nejdůležitější cílovou skupinu za 5 let vnímají podnikatelské subjekty ve službách firemní zákazníky, mladé lidi do 25 let a seniory.