Jméno: Hana Krupová
Název firmy: Ateliér Paletky s.r.o.
Pozice ve firmě: spoluzakladatelka
Obor podnikání: výroba nábytku na míru, workshopy, teambuildingy
Počet zaměstnanců ve firmě: 3
Kraj: Hlavní město Praha
E-mail: info@paletky.cz

Co Vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval svou firmu?

Rozhodně to nebyl business plán ani záměr podnikat. Na začátku byla naše potřeba vyrobit si postel, zažít voňavý výrobní proces se dřevem, vlastnoručně, a co se stalo háčkem, v Praze. Že tato chuť a potřeba není jenom naše, jsme tušili už od začátku. Když jsme potom uspořádali první workshop na výrobu nábytku z palet v profesionální dílně s truhlářem, učili jsme se spolu s účastníky.

Dnes se věnujeme pořádaní workshopů na výrobu nábytku z palet a nabízíme zábavné a užitečné teambuildingy pro firmy a organizace, které můžou probíhat i neziskově. Silnější firma vyrobí potřebný nábytek pro neziskovku. Našim gruntem je dnes profesionální výroba nábytku na míru pro jednotlivce, ale i restaurace nebo kanceláře. Věříme, že použité dřevo je kvalitní alternativa k novému masivu a vnáší do prostoru něco víc – něco zajímavého.

Co vám na začátku podnikání pomohlo a co vám naopak komplikovalo život?

Shodou okolností nám pomohlo mé těhotenství, díky němu, jsem měla volný čas /nebyla jsem zaměstnaná ani jsem si už práci jinde nehledala / a díky němu jsem měla hlavu plnou odvahy a plánů. Přineslo mi sebevědomí, jako vědomí si vlastní hodnoty, schopností, potenciálu. Když čekáte dítě je jasné, že už budete tvořit svět někomu jinému, a je víc než načase tvořit ten svůj pořádně, poctivě. V mém osobním případě, to znamená i to, že si ho nechci nechat dotvářet někým jiným, například šéfem nad sebou. Je to jako dětská hra, ale následky neschováte večer do krabice, je potřeba věci dotahovat a nechávat otevřené k růstu! To, že něco startujeme, nám došlo poměrně brzo – na druhý workshop se nám přihlásilo 10 lidí a díky Lubomírově odvaze přišla velká zakázka. Vzali jsme to a tvořili interiér pro BabyOffice pod vedením sympatického architekta z týmu Manua. Má pracovní doba se prodlouži la na 8-10 hodin denně. Život nám komplikovala jedině naše nezkušenost, ale díky pochopení a podpoře od zakladatelek BabyOffice, jsme vše zvládli a došlo nám, že Paletky mají budoucnost.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Ateliér Paletky jsme založili bez počátečního vkladu, točili jsme peníze pod heslem „Paletky si na sebe musí vydělat". Založili jsme je s lidmi, které jsme si vybírali na základě jejich potenciálu a ne životopisu. Dobré bylo, že jsme v našem nadšeném začátku neslibovali nic, co bychom nedokázali splnit – i když jsme neměli žádné jistoty – měli jsme hodně štestí. Už v druhém roce života jsme spolupracovali s velkými partnery jako Etnetera, T-mobile, Veolia, Medusagroup. Velkým úspěchem je, že jsme se z přemíry práce a nedoladěných vnitřních procesů nezbláznili. Našli jsme poctivé partnery pro výrobu jak krásného kolíčkovaného nábytku, tak i kovových podnoží a konstrukcí a dochvilného dopravce! A co je nejvíc lidi, naši zákazníci pochopili co děláme a dává jim to taky smysl!

Jaké jsou Vaše plány do budoucna?

Chceme se o dřevu dovědět víc a detailněji. Dělat dokonalý nábytek ne jenom pro znalost techniky, ale i vhodnosti dřevin. Vykupujeme použité přepravní palety z hodně zvláštních dřevin původem z Afriky, Ameriky a Asie. Některé jsou obzvláště vhodné pro sauny – jako třeba Abaschi, protože nevodí teplo, jiné jsou zas ideální pro rámy oken nebo odolný pracovní stůl. Tyto znalosti chceme dál předávat designérům a tvořit nové produkty, které budou jak krásné tak praktické díky vlastnostem použitého dřeva. Přejeme si zlepšovat naše služby ve všech oblastech, kterým se dnes věnujeme. A růst!

Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval?

Přála bych si vyvarovat se stresu, ten se přenáší. Udržet si hlavu v klidu a nebrat si komplikace osobně. Z okolností, situací nebo i smůly, která přijde, chci získat ponaučení. Pochopit proč se to stalo, jaké náznaky tomu předcházeli, jak to napravit, nebo přijmout a jít dál. Dnes si myslím, že je skvělé obrátit se se vším na odborníky, ale nečekat od nich zcela hotový výsledek. Cestu je potřeba určovat, a k výsledku dojít. Bez vize ani odborník nepomůže. Když nejsem připravena na setkání s odborníky můžu snadno dojít k pocitu, že to bylo drahé a k ničemu jsme nedošli / „to vše přece vím"/. Naopak, když mám pojmenovaný konkrétní problém a kroky k jeho odstranění, odborník může pomoci k doladění a dotáhnutí způsobem, který je skutečně efektivní. Dále bych se vyvarovala přeplněnému diáři – schůzkami, dále zakázkami do zahraničí bez podpisu smlouvy, slibům typu „odepíšu zítra", smlouvat dopravu na poslední chvíli,... provozní drobnosti je potřeba pořád dolaďovat.