Jméno: Martin Schreiber
Název firmy: Parknito
Pozice ve firmě: CEO, co-founder
Obor podnikání: doprava, IT, sdílená ekonomika
Kraj: Zlínský kraj

Co Vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval/a svou firmu?

K podnikání mě přivedla touha realizovat vlastní myšlenky a vize. Je jen velmi málo věcí, které můžu dělat úplně sám, ale většinou mě samostatná práce nenaplňuje. Rád spolupracuji s lidmi. V tomto směru je pro mě založení firmy ideální příležitostí, jak být obklopen lidmi, kteří mají stejný cíl. S Parknito bychom rádi umožnili komukoliv pronajmout svůj majetek pro parkování. Ať už místo ve vjezdu, garáži nebo louku v okolí festivalu. A to vše jen pomocí pár kliků. Někdo ocení snadný přivýdělek a někdo zase jistotu, že si může dopředu rezervovat místo pro parkování. Podobně jako Airbnb, jen se celý koncept týká parkování.

Co vám na začátku podnikání pomohlo a co vám naopak komplikovalo život?

Velmi mi pomohlo, že jsem o svém záměru mluvil téměř s každým včetně konkurence, což bych velmi rád doporučil každému. Zároveň bych rád doporučil Startup Weekend, kde je možné velmi rychle ověřit jakýkoliv nápad. Klíčové je zjistit, jestli vaše myšlenka řeší problém, za který je ochoten někdo zaplatit. V oblasti sdílené ekonomiky trošku narážíme na pomalou digitalizaci platebních bankovních systémů. Setkali jsem se s bankami, které zatím nejsou dostatečně pružné a technologicky připravené. Komplikací je pro nás i přístup měst a legislativy, která mnohdy nezohledňuje překotný rozvoj technologií. Například v Praze lze zaplatit za parkování v zónách jen pomocí jediné aplikace. Tento přístup negativně ovlivňuje konkurenční prostředí. Věřím, že návštěvník města by měl mít na výběr.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Podařilo se nám získat finanční podporu, díky které se můžeme celému konceptu věnovat naplno a najít tu správnou cestu k funkční koncepci.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna?

Momentálně pracujeme na konceptu aplikace a věřím, že během pár měsíců se nám ji podaří spustit a reálně otestovat na prvních zákaznících. Nejdříve chceme vyzkoušet celý koncept v malém měřítku, jakým mohou být parkovací místa u soukromníků a firem ve Zlíně, a následně se chceme zaměřit na velká města jako Praha a Brno, kde je problém s parkováním výraznější a finančně zajímavější.

Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval/a?

Neosvědčilo se mi jít slepě za jedním cílem. Proto se snažím všechno neustále přehodnocovat a případně úplně změnit směr, pokud se to ukáže jako mnohem přínosnější. Je důležité vnímat své okolí, kamarády, rodinu a především odborníky, kteří se dlouho pohybují ve vašem oboru. Je vždy dobré zjistit co nejdříve, že ten či onen nápad není vhodný pro realizaci.