Co Vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval/a svou firmu?
K nápadu založení firmy nás přivedla ochutnávka dovozového lyofilizovaného ovoce. Proč dovoz, když nám v Česku roste tolik výtečných surovin? Vše do sebe zapadalo a najednou nám doma stály 2 lyofilizátory. Jelikož je pořízení strojů finančně dost náročné a filozofie naší domácnosti se samozřejmě odrazila i na chodu firmy, snažíme se v provozu snižovat náklady. Začali jsem recyklovat jednou použité krabice, které byly jinak odsouzeny k zániku, v nich zasíláme zákazníkům jejich zásilky. Vodu, která je odpařována ze surovin, necháváme roztát, a pak používáme na zalévání stromů a zahrady. Odpad z čištění surovin kompostujeme. Snažíme se eliminovat obalové materiály přímým "bedynkovým" nákupem, a proto jsme schopni kontrolovat kvalitu už při nákupu, čímž eliminujeme zbytečný odpad. Vždy se snažíme zachovat autentičnost každé suroviny.
Co vám na začátku podnikání pomohlo a co vám naopak komplikovalo život?
Velmi nám pomohli skvělí pracovníci na úřadech, kteří, ač byli zaskočení a chvíli museli googlit, na co, že se to chystáme, nemarnili nikoho čas a vše rychle vyřešili a ve všem nám moc pomohli. Velkou komplikací byla první surovina, kterou jsme se učili lyofilizivat, což byl rakytník. Prakticky nám dorovnal obě mašiny a my museli zakoupit nová čerpadla. Hodně nás o lyofilizaci ale naučil a my teď dokážeme usušit mrazem téměř cokoli.
Co považujete za svůj největší úspěch?
Cokoli, co jsme v rámci naší firmy dokázali, je obrovský úspěch. Přišli jsme podnikáním nepolíbeni a během dvou let jsme se naučili snad se i trochu v tomto světě pohybovat. Dokázali jsme získat stálé odběratele. Rozšířili jsme možnosti dalším výrobcům různých produktů, od popcornu, přes medy, ale také kosmetiky, či jsme zapojeni do různých studií a pomáháme našim řemeslem vytvořit něco, co třeba jednou pomůže dalším lidem. Rozjeli jsme vlastními silami eshop, o kterém ví stále více lidí, a co je krásné, tak vidíme, že se naši zákazníci vrací. Úžasný pocit máme také z prodeje na trzích, kde se potkáváme face to face s lidmi, kterým naše lyo chutná a my jsme do této aktivity šli z obrovskými obavami, a teď se vždy strašně moc těšíme na další možnost někde představit naše produkty.
Jaké jsou Vaše plány do budoucna?
Máme jich asi kilometr. Vše teď zpomalila světová situace, ale my nezahálíme. Připravujeme se, abychom pak nezaspali. Určitě se naši zákazníci mají na co těšit! Láká nás spoustu odvětví, kde se dá lyofilizace uplatnit, zatím ale zůstaneme u potravin.
Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval/a?
Častěji bychom řekli ne na spoustu věcí, které nás stály spoustu sil a času, s vidinou reklamy, nebo zisku. Pak jsme se určitě naučili na některých místech zbytečně nešetřit a zadat práci někomu jinému. Však nemusíme umět všechno :)